Tematyka: rozwijanie umiejętności społecznych, współpracy, komunikacji oraz empatii u dzieci poprzez gry, zabawy i działania twórcze.
W dniach 29 września – 3 października 2025 r. w naszym przedszkolu realizowaliśmy działania w ramach ogólnopolskiej inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej „Tydzień Budowania Relacji”, której celem jest kształtowanie postaw opartych na życzliwości, empatii i wzajemnym szacunku.
Realizacja „Tygodnia Budowania Relacji” miała na celu stworzenie dzieciom przestrzeni do poznawania siebie i innych, doskonalenia współpracy w grupie oraz kształtowania umiejętności komunikacyjnych i emocjonalnych. Podjęte działania były zgodne z podstawą programową edukacji przedszkolnej i wpisywały się w zadania szkoły w zakresie wspierania rozwoju społeczno-emocjonalnego uczniów.
Zajęcia oparte były na autorskich scenariuszach oraz propozycjach z materiałów MEN (szczególnie dzień 5 – „Metafora serduszka”). Każdy dzień tygodnia miał inny temat przewodni, a wszystkie razem tworzyły spójny cykl dydaktyczno-wychowawczy.
Zaczęliśmy od zajęć integracyjnych poświęconych życzliwości, dobroci i koleżeństwu. Dzieci uczyły się miłego witania, mówienia komplementów i rozpoznawania, które zachowania są życzliwe, a które nie. Poprzez wspólne zabawy ruchowe, piosenki i aktywności plastyczne budowały atmosferę wzajemnego szacunku i przyjaźni, a na zakończenie stworzyły wspólny „łańcuch życzliwych dłoni” jako symbol grupowej współpracy i życzliwości.
Dzień 2 poświęcony był rozwijaniu empatii, współpracy i uważności wobec innych. Zajęcia rozpoczęły się zabawą integracyjną „Witamy”, podczas której dzieci recytowały wcześniej wyuczony wiersz i przesyłały sobie „iskrę przyjaźni”, wprowadzając miłą i życzliwą atmosferę.
Następnie odbył się krąg życzliwości, w którym każde dziecko mówiło coś miłego o swoim sąsiedzie, np. że cieszy się z jego obecności lub lubi, kiedy dzieli się zabawkami.
Dzieci wysłuchały bajki terapeutycznej „Jeżyk Janek i nowy kolega” autorstwa Joanny Kochańskiej (YT Akademia PRZYSZŁOŚCI). Historia jeżyka, który poznaje nowego kolegę z innego lasu, uczyła otwartości, empatii i budowania przyjaźni pomimo różnic. Po wysłuchaniu bajki dzieci rozmawiały o wydarzeniach i zastanawiały się, jak mogłyby radzić sobie w podobnych sytuacjach w swojej grupie.
Na zakończenie dzieci tworzyły „drzewko życzliwości”, zapisując lub rysując na kolorowych liściach dobre uczynki, które zamierzały wykonać. W ramach warsztatów plastycznych przygotowały też rysunki i laurki, które mogły wręczyć rodzicom, przyjaciołom lub personelowi przedszkola jako wyraz wdzięczności. Dzień zakończył się utrwaleniem postaw życzliwości i współpracy w grupie.
.
Dzień 3 obchodzono jako Dzień Kolorowej Życzliwości, nawiązujący do Światowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień. Dzieci przyszły ubrane na żółto, symbolizujące ciepło, radość i uśmiech. Celem zajęć było uwrażliwienie dzieci na okazywanie dobrych uczynków i pozytywnych emocji poprzez codzienne gesty, miłe słowa i serdeczny uśmiech.
Zajęcia rozpoczęły się rozmową kierowaną na temat życzliwości, koleżeństwa i uprzejmości wobec rówieśników i dorosłych. Następnie dzieci tworzyły kodeks życzliwości, ustalając zasady wspólnego funkcjonowania w grupie.
Dzieci wysłuchały wiersza Jolanty Wybieralskiej „Dzień życzliwości”, który omawia znaczenie małych, codziennych gestów dobroci, takich jak mówienie „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam” czy ustępowanie miejsca starszym. Po wierszu odbyła się rozmowa rozwijająca refleksję nad tekstem.
W ramach aktywności ruchowej odbyła się zabawa „Wzajemna pomoc”, w której dzieci poruszały się przy muzyce, a na jej pauzę wykonywały polecenia wymagające współpracy i pomocy kolegom.
Dzieci rozwiązywały też wierszowane zagadki, ucząc się stosowania zwrotów grzecznościowych w codziennych sytuacjach, oraz uczestniczyły w grze „W poszukiwaniu życzliwości”, w której wykonywały zadania i rozwiązywały zagadki na terenie przedszkola, aby odnaleźć „skarbu” – skrzynię z niespodzianką.
Dzień zakończył się pracą plastyczną, podczas której dzieci wykonały duże, żółte, uśmiechnięte emotki, symbolizujące radość i życzliwość.
Ten dzień poświęcono poznawaniu i wyrażaniu emocji oraz rozwijaniu empatii i umiejętności radzenia sobie z uczuciami. Zajęcia rozpoczęły się krótką rozmową o emocjach, podczas której dzieci rozpoznawały i nazywały podstawowe uczucia: radość, smutek, złość i strach, a następnie starały się pokazać je mimiką i gestem.
W zabawie ruchowej „Co czuje moja twarz?” dzieci w kole odtwarzały emocje pokazywane na kartach, naśladując je gestami, a reszta grupy zgadywała, jakie uczucie zostało przedstawione.
Podczas zabawy plastycznej „Moje Emocje” każde dziecko rysowało twarze wyrażające cztery podstawowe emocje i poznawało sytuacje, które mogą je wywoływać. W edukacyjnej grze „Skrzynka Uczuć” dzieci wrzucały karteczki z emocjami do pudełka, a następnie losowały je, próbując odgadnąć, co czuje ich kolega i dlaczego.
Zajęcia zakończyły się ćwiczeniem relaksacyjnym „Złapmy Spokój”, w którym dzieci wyciszały się, wyobrażając sobie bezpieczne i szczęśliwe miejsca oraz ucząc się głębokiego oddechu. Podsumowano dzień, rozmawiając o tym, czego dzieci nauczyły się o emocjach, a na koniec każde dziecko otrzymało zadanie domowe – narysować lub opowiedzieć rodzicom o swoich uczuciach i chwilach radości.
Zajęcia w przystępny i angażujący sposób uczyły dzieci rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji, wspierając rozwój emocjonalny i budowanie zdrowych relacji z innymi.
Ostatni dzień tygodnia został przeprowadzony zgodnie z propozycją Ministerstwa Edukacji Narodowej. Scenariusz „Metafora serduszka” wspierał rozwój umiejętności społecznych, takich jak wrażliwość na potrzeby innych, reagowanie na zachowania nieżyczliwe oraz naprawianie trudnych sytuacji.
Zajęcia rozpoczęły się od pracy z „Tablicą emocji”. Następnie uczniowie wysłuchali opowiadania „Serduszko z listków” o jeżyku Roro i sarnie Lusi. Rozmowa na temat opowiadania pozwoliła dzieciom zrozumieć konsekwencje złości i znaczenie słowa „przepraszam”. W części plastycznej uczniowie tworzyli serduszka z kolorowego papieru, które symbolizowały naprawianie relacji. Na zakończenie odbył się „Krąg przyjaźni”, podczas którego dzieci dzieliły się refleksjami i uczyły się, jak wspierać innych poprzez słowa i gesty.
Realizacja „Tygodnia Budowania Relacji” w klasie I pozwoliła dzieciom:
lepiej poznać siebie nawzajem i zintegrować się w grupie,
doświadczyć wartości współpracy i komunikacji,
zrozumieć wagę słów i ich wpływ na innych,
nauczyć się rozpoznawania i wyrażania emocji,
zdobyć umiejętność reagowania w sytuacjach konfliktowych w sposób konstruktywny.
Dzięki tym działaniom dzieci nauczyły się, że drobne gesty mają duże znaczenie i że każdy z nas ma wpływ na to, by w grupie panowała miła i przyjazna atmosfera. Dzieci były bardzo zaangażowane i chętnie podejmowały wyzwania związane z życzliwością.
Realizacja „Tygodnia Budowania Relacji” pokazała, że takie inicjatywy są potrzebne i warto do nich wracać w ciągu całego roku przedszkolnego. Dzięki wspólnym zabawom i rozmowom dzieci wzmocniły swoje umiejętności społeczne, poczucie wspólnoty i odpowiedzialności za grupę.
Cały cykl potwierdził, że systematyczna praca nad relacjami społecznymi od najmłodszych lat jest kluczem do tworzenia bezpiecznej, wspierającej i przyjaznej klasy. Zajęcia spotkały się z dużym zaangażowaniem i pozytywnym odbiorem ze strony uczniów.
Dzień 1
Dzień 2
Dzień 3
Dzień 4
Dzień 5